Vernieuwde James Ensorhuis opent deuren in Oostende

De Stad aan Zee eert pionier van moderne kunst met gloednieuw museum en veelzijdig stadsprogramma

Vanaf mei 2020 brengt Oostende hulde aan James Ensor, de Belgische kunstenaar die zijn leven lang woonde en werkte in de Stad aan Zee. Op dinsdag 19 mei 2020 openen het vernieuwde James Ensorhuis en het gloednieuwe interactief belevingscentrum officieel de deuren. Daarnaast staat er een veelzijdig programma in de startblokken die Ensor in al zijn facetten belicht: van Oostendse evenementen voorzien van een vleugje Ensor tot trotse samenwerkingen met restaurants, hotels en winkels. Wie James Ensor (en zijn thuisstad) optimaal wil beleven, trekt best voor een meerdaags  avontuur richting Oostende.

Het vernieuwde James Ensorhuis
Op dinsdag 19 mei 2020 vindt de opening van het vernieuwde James Ensorhuis plaats. Het museum bestaat uit het oorspronkelijk huis van James Ensor en een gloednieuw interactief belevingscentrum in het aanpalende pand.

Bezoekers ontvangen een audio guide (beschikbaar in vijf talen) om mee op ontdekkingstocht te gaan. Elke belevingsruimte is toegespitst op een apart thema. Aan de straatzijde is er ook een expositie-ruimte met wisselende tentoonstellingen rond Ensor. De eerste tentoonstelling "Ensor en de Zee" exploreert de hechte link tussen Ensor en zijn geboortestad.

Interactief belevingscentrum
De toevoeging van het interactieve gedeelte zorgt niet enkel voor een grotere capaciteit en betere toegankelijkheid, maar geeft bezoekers extra inzicht in de complexe leefwereld van Ensor.

Zo kun je het kunstwerk De Baden van Oostende tot leven wekken wanneer je de interactieve wand aanraakt. Bezoekers kunnen ook aan speed painting doen, waarbij ze met technologie zélf een schilderij van Ensor moeten afwerken (in max. 1 minuut!). Verder kun je met 3D viewers ontdekken hoe de omliggende straten eruit zagen in de Belle Epoque. Of wat dacht je ervan om je te laten omringen door projecties van Ensorwerken?

Naast de klassieke audio tour is er ook een familie tour met een iets speelsere toon en karakter. Gust, de kamerknecht van Ensor, neemt je mee op avontuur, vertelt grappige anekdotes en geeft kleine doe-opdrachten.

Download hier voor beeldmateriaal in hoge resolutie: https://press.talkie.be/nl/dir/james-ensor

Openingsuren

Dagelijks van 10:00 - 18:00

• Gesloten op maandag m.u.v. Belgische schoolvakanties en feestdagen
• Gesloten op 01/01 en 25/12

Vlaanderenstraat 25, Oostende

Toegangsprijzen

• Dinsdag t.e.m. donderdag: €10
• Vrijdag t.e.m. zondag (incl. Belgische schoolvakanties en feestdagen): €12
• Jongeren (6 t.e.m. 14 jaar): €6
• Groepen (+ 10 personen): €8

Gratis voor kinderen onder 6 jaar.

Met Ensor als gids door Oostende

Samen met de (her)opening van het Ensorhuis en het belevingscentrum komt er ook een nieuwe interactieve wandeling. Dankzij de app kunnen gebruikers nu zélf Ensor vergezellen op een wandeling door zijn thuisstad. Onderweg vertelt hij niet enkel over zichzelf, maar ook over zijn vrienden en de rijke geschiedenis van Oostende.

De tocht start (en eindigt) aan het Ensorhuis en loodst je langs 18 plaatsen. Voor elke plek werd uniek audio -en visueel materiaal gemaakt. De audio werd ingesproken door Wim Opbrouck (in de huid van Ensor).

De app is beschikbaar in vijf talen (Nederlands, Frans, Duits, Engels en Spaans) en gratis te downloaden in de app store. Je betaalt éénmalig 5 euro om de volledige wandeling te unlocken. Bij een bezoek aan het Ensorhuis krijg je de wandeling gratis.

over James Ensor

James Sidney Ensor (Oostende, 13 april 1860 – Oostende, 19 november 1949) is een Belgische kunstenaar die wereldwijd geroemd wordt als een pionier van de moderne kunst. Verder was hij ook een gerenommeerd schrijver en tekenaar. Ensor staat echter het meest bekend om zijn macabere realisaties. Zijn monumentale kunstwerken kun je kleurrijke metamorfoses noemen waarin hij de zowel groteske als de hilarische aard van de mens blootlegt. Deze bijna karikaturale schilderwerken werden een bron van inspiratie voor het Duitse expressionisme en behoren tegenwoordig tot de absolute pronkstukken van de Europese schilderkunst.

Charlotte Marron Walkie Talkie NV
Lotte De Wilde Walkie Talkie NV