Vernieuwde Winter in Oostende is een voltreffer!

Vrijdag 5 januari 2018 — De Stad Oostende pakte uit met een vernieuwd aanbod aan winteractiviteiten en attracties. Na een drukke kerstvakantie blikt Toerisme Oostende vzw tevreden terug op een geslaagde transformatie. Absolute uitschieters tijdens Winter in Oostende waren Winter in het Park en de dagelijkse lichtshow in de Adolf Buylstraat. In de hotels werden er zeer goede bezettingsgraden genoteerd met een gemiddelde boven de 70%. Ook het laatste weekend van de kerstvakantie staat er nog heel wat op het programma.

Burgemeester Johan Vande Lanotte blikt trots terug op Winter in Oostende: “We hebben een totaalbeleving in de stad kunnen creëren, met een focus op sfeer, gezelligheid en kwaliteit. Opvallende concepten zoals Winter in het Park en de lichttunnel in de Adolf Buylstraat vernieuwden ons aanbod op een unieke manier. De nieuwe kerstverlichting bracht extra sfeer in de stad en zorgde ook mee voor de visuele verbinding tussen alle elementen van Winter in Oostende. Deze winter bewijzen we echt dat Oostende top is.”

Al van bij de start van deze reeks winterse evenementen mochten het Stadsbestuur, Toerisme Oostende vzw en de organisatoren heel wat enthousiaste, positieve reacties ontvangen op het vernieuwde concept.

Peter Craeymeersch, Algemeen Directeur van Toerisme Oostende vzw, beaamt: “De reacties van het publiek waren quasi unaniem positief over het geheel. Niet alleen Winter in het Park, maar alle kerstevenementen en het totaalplaatje werden zeer goed beoordeeld. De balie van Toerisme Oostende vzw kreeg opnieuw heel wat bezoekers over de vloer en ook de website-cijfers stijgen met bijna 20% tov vorig jaar. De lichtshow, Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam en de algemene winterpagina waren de 3 meest bezochte webpagina’s op visitoostende.be. Daarnaast was er ook opvallend veel interesse in Hangtime en het winterwandelplan.”

Horeca in Oostende

Het unieke aanbod is ook de Oostendse hotels niet ontgaan. Tijdens de kerstvakantie klokten deze af op een bezettingsgraad van 85% in de eerste week. Uitschieter is daarbij oudejaarsavond, toen waren heel wat hotels volzet. Ook de verbreding van de boekingsperiode is duidelijk met een gemiddelde bezettingsgraad van meer dan 70% in de maand december, wat uitzonderlijk is.

Céline Verstrynge, sales manager van Andromeda Hotel: “In zowel Hotel Burlington als Hotel Andromeda hadden we ondanks het mindere weer een hoge bezettingsgraad qua kamers en dit vooral door de vele winterevenementen georganiseerd door Toerisme Oostende.

De hotelgasten waren al op voorhand op de hoogte over de activiteiten in Oostende door de reclame op de sociale media. Bij check-in vroegen ze onmiddellijk meer informatie over Winter in het Park en de Lichttunnel. Omdat de kerstmarkt dit jaar zo goed georganiseerd was in het park, sprak dit zowel onze vaste klanten met kinderen aan maar evenzeer onze business klanten.”

Ook Toerisme Oostende vzw zette hier extra op in met een verblijfsactie. Het eindtotaal van deze overnachtingen komt neer op 250 nachten. Het aandeel van de online boekingen via visitoostende.be stijgt zo tot 5%. Dat is een stijging met 4,5% ten opzichte van de 0,5% online boekingen van vorig jaar. “Door de inspanning van Toerisme Oostende vzw en het mooie geschenkpakket ter waarde van 95 euro hebben heel wat mensen de website van visitoostende.be gevonden. Het feit dat ze via deze weg boeken, geeft natuurlijk een mooi vooruitzicht voor volgende acties.”, zegt Bart Boelens, voorzitter van Horeca Middenkust.

Restaurants en andere zaken in het centrum merken een opvallende stijging in hun omzet. Luc Declerck, zaakvoerder van Bistro Mathilda: “We hebben een uitzonderlijke decembermaand achter de rug. Ik kan zelfs spreken van de beste maand ooit. De vele positieve reacties van de klanten over Oostende waren onmogelijk te tellen. Deze inspanningen zorgen voor een enorm aanzuigeffect naar de eventlocaties, ook tijdens een decembermaand met opvallend slecht weer. We benaderen hier echt cijfers van een dag in topseizoen.” De Rest“O”Cheque bleek daarnaast een ideaal eindejaarscadeau met meer dan 30.000 euro aan gecreëerde omzet in Oostendse restaurants.

Winter in het Park

IJsschaatsen kan dit jaar op de drijvende schaatspiste in het Leopoldpark. De extra inzet op beleving heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen, zo blijkt uit een uitgevoerde enquête. Een vierde van de bezoekers gaf aan dat ze het park bezochten na positieve reacties uit hun omgeving en ook sociale media waren belangrijk bij hun keuze. Een gemiddelde quotering van 8,2 op 10 en positieve reacties over de gezelligheid leren ons dat deze eerste editie alvast heel goed onthaald wordt. Maar liefst 45% van de bezoekers is zelfs speciaal naar Oostende afgezakt om het evenement te bezoeken, waaronder 50% dagtoeristen, 22% verblijfstoeristen en 9% tweedeverblijvers.

Christophe Burrick, zaakvoerder van EMO bvba, kijkt tevreden terug op de eerste editie van Winter in het Park: “Niettegenstaande de vele neerslag en wind zijn de bezoekers toch massaal afgezakt naar het Leopoldpark om een glimp op te vangen van het mooie kader en de kerstsfeer. We zijn alvast geslaagd in ons opzet om er een gezellige en gevarieerde échte kerstmarkt van te maken. Ook de standhouders met hun diverse producten spreken van een goede eerste editie en voldoende omzet om verder te gaan de volgende jaren.” Tegen zondagavond 7 januari zullen zich zo’n 25.500 schaatsers gewaagd hebben op de unieke ijsschaatspiste op de vijver.

Huis van de Kerstman

Deze nieuwe attractie op het Wapenplein heeft ook heel wat kijklustigen naar het winkelcentrum gelokt. “In de maand december zien we zelfs een stijging in de passage op het Wapenplein, waar het Huis van de Kerstman een alternatief vormt voor Winterijs. De lichttunnel is hier natuurlijk een eyecatcher, die mensen vanaf het Leopoldpark naar het Wapenplein trekt.” reageert Vincent Drouard, Coördinator Evenementen en Onthaal bij Toerisme Oostende vzw.

Inpakbar

Tweeduizend pakjes in het Oostends cadeaupapier zijn tijdig onder de kerstboom geraakt dankzij de Inpakbar in het Feest- en Cultuurpaleis. De service, waarbij shoppers hun aankopen gratis konden laten inpakken in uniek Oostends cadeaupapier, was een groot succes. Er werd meer dan 1.000 euro aan vrijwillige giften ingezameld voor het goede doel van Boven de Wolken in het kader van Music for Life. Ook lokale handelaars maakten gebruik van het inpakpapier. In totaal was er maar liefst 14 km Oostends inpakpapier verdeeld, waardoor je heel wat Oostendse cadeautjes zag verschijnen in de winkelstraten.

Lichttunnel

Ongezien in België en dus ook één van de topattracties in Oostende is ongetwijfeld de lichttunnel. Dagelijks kijken zo’n 8.500 mensen naar één van de vier shows in de Adolf Buylstraat. Van vrijdag 15 december tot donderdag 4 januari mochten we dus reeds 175.000 extra bezoekers verwelkomen die speciaal voor de lichtshows naar Oostende kwamen. Ook op oudejaarsavond was dit alternatief op het afgelaste eindejaarsvuurwerk goed voor meer dan 6.000 toeschouwers, die zo op een unieke manier 2018 hebben ingezet. Nog tot 14 januari wordt heel wat interesse verwacht voor deze nieuwe eyecatcher, terwijl ook de solden de nodige shoppers naar Oostende lokken. Onder andere bij ioSophie in de Adolf Buylstraat kregen ze heel wat nieuwe klanten over de vloer, die dankzij de lichttunnel hun winkel ontdekten zegt Sophie Tournoy. In totaal zullen onze vele bezoekers hebben kunnen genieten van maar liefst 124 lichtshows!

Nog enkele in het oog springende cijfers:

In de periode van 15 december t.e.m. 4 januari mochten we volgende bezoekersaantallen noteren:

2017                           2016

Marie Joséplein                                   271.023                      109.700

Wapenplein                            349.241                      180.866

TOTAAL                                620.264                      290.566

Dit betekent dat we t.o.v. vorig jaar maar liefst 113% bezoekers meer hebben genoteerd op deze 2 locaties!

Christmas Village

Naar jaarlijkse traditie waren opnieuw heel wat Oostendse verenigingen vertegenwoordigd op het Vissersplein en in de Kadzand-Bonenstraat voor Christmas Village. Ondanks de mindere weersomstandigheden laat de organisator weten dat hij tevreden is met deze vierde editie. Dankzij een mooi animatieprogramma met optredens van o.a. diverse gospelgroepen en de aanwezigheid van Oostendse horeca-uitbatingen wisten vele Oostendenaars opnieuw de weg te vinden naar deze gezellige kerstmarkt.

Kursaal Oostende

Ook Kursaal Oostende wijzigde zijn programmatie met de gloednieuwe wintershow “Alice in Wonderland on Ice” en verwelkomde in december een recordaantal ticketkopers van 17.500 tegenover 6.200 in dezelfde maand vorig jaar. Tickets voor New Year’s Eve vlogen de deur uit met een stijging van 2.000 naar 2.300 en dit weekend pakt Kursaal Oostende ook nog uit met de “Nooit Meer Diëten”- dagen van Sandra Bekkari.

Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam.

De bezoekerscijfers van Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam krijgen ook een serieuze boost tijdens de kerstvakantie. Naast de eindejaarsattracties wordt ook de expo goed gesmaakt en vinden heel wat mensen de weg naar Mu.ZEE. Er worden dagelijks zo’n 350 ticketkopers verwelkomd in het museum, wat een evenaring is van de eerste editie van De Zee, Salut d’honneur Jan Hoet.

Nieuwjaarsduik: IJsberen in de Noordzee

Oostende maakt zich ook nog op voor de Nieuwjaarsduik op zaterdag 6 januari. Naar jaarlijkse traditie duiken ook dit jaar duizenden ‘ijsberen’ in de Noordzee. Momenteel zijn er zo’n 2.000 voorinschrijvingen, wat een heel stuk hoger ligt t.o.v. vorig jaar wanneer de duik plaatsvond op 1 januari en ietsje lager t.o.v. 2016. Er worden dus opnieuw op zo’n 5.000 moedigen verwacht die de zee bij een strandwatertemperatuur van 8 graden zullen trotseren.

OPVALLENDE CIJFERS

Hotels in Oostende

• Bezetting van 85% in de eerste week van de kerstvakantie
  • Bezetting van 70% in december - verbreding van de vakantieperiode
  • Nagenoeg volzet op oudejaarsavond
  • Verblijfsactie van Toerisme Oostende vzw levert 250 overnachtingen op

Restaurants

• 30.000 euro omzet aan Rest “O”Cheques
  • Vergelijkbare cijfers met hoogseizoen

Winter in het Park

• 25.500 schaatsers
  • 45% van de bezoekers komt speciaal naar Oostende voor de schaatspiste

Inpakpapier

• 14 km cadeaupapier bij handelaars in de stad
  • 2.000 pakjes in de Inpakbar

Lichttunnel

• 124 shows
  • Tot donderdag 4 januari 175.000 extra bezoekers, goed voor een gemiddelde van 8.500 toeschouwers per dag
  • 6.000 toeschouwers op extra show op oudejaarsavond

Shopping

• In de periode van 15 december t.e.m. 4 januari mochten we t.h.v. het Marie Joséplein en het Wapenplein maar liefst 113% bezoekers meer noteren t.o.v. vorig jaar.

Kursaal Oostende

• Ticketverkoop van 6.200 naar 17.500
  • NYE Deluxe: stijging van 2.000 naar 2.300 feestvierders

Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam.

• 350 bezoekers per dag tijdens de kerstvakantie